Op de laatste gemeenteraad voor de zomervakantie werd er toelichting gegeven over twee belangrijke wegenwerken: de vernieuwing van het verkeersplateau in Hijfte en de heraanleg van de Rivierstraat in Beervelde.
Heraanleg Rivierstraat wordt geïntegreerd project
Het Vlaams Gewest heeft plannen om de N449/Rivierstraat opnieuw aan te leggen en een studie op te starten voor structureel onderhoud van de rijweg, met de aanleg van conforme fietspaden (vanaf de Heistraat aan Delhaize Beervelde tot de Magretstraat net voor de brug over de E17). Aan deze werken zou ook de plaatsing van een RWA-riolering gekoppeld worden, die de afwatering van de gewestweg moet verzorgen.
Ook Aquafin wil werken uitvoeren. Zo zou er een riolering komen om een aansluiting met de wijk Magret te maken en de Oude Rivierstraat en Raveschoot wil men van een gescheiden rioolstelsel voorzien. De kosten voor deze aanleg zullen enerzijds gedragen worden door Aquafin en anderzijds via het Riopact-programma. Op de gemeentelijke wegen zou Lochristi wegverfraaiingen uitvoeren, waarvan de kosten bij de gemeente liggen.
Alle instanties willen een gezamenlijk project en ontwerp bekomen, zodat alle opdrachten worden samengevoegd. Hiervoor is nu een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen de gemeente Lochristi, het Vlaams Gewest en Aquafin.
Schepen Frederik Van den Berghe meldde op de raad nog de voorlopige timing van het project. Het ontwerp wordt verwacht in het derde kwartaal van 2027. Als alles naar wens verloopt zou de aanbesteding in het tweede kwartaal 2029 kunnen gebeuren. De eigenlijke start van de werken is voorzien in 2030.

Verkeersplateau Hijfte
De klinkerverharding van het verkeersplateau in Hijfte tussen de Hijftestraat en de Rostijnestraat ligt er zeer slecht bij. Na onderzoek is aanzienlijke slijtage vastgesteld en lijkt het aangewezen de klinkers te vervangen door een betonverharding. “Deze is beter bestand tegen zwaar verkeer in vergelijking met betonklinkers”, argumenteerde schepen Frederik Van den Berghe. Deze werken zullen uitgevoerd worden door Audebo nv, de aannemer waarmee vorig jaar een onderhoudscontract werd opgemaakt. De kostprijs van deze deelopdracht wordt geraamd op 110.141,56 euro (excl. btw).

Yvan Lybaert vond het alvast positief dat er geen klinkers meer zullen gebruikt worden. “Dat er ook met sneldrogend beton wordt gewerkt is eveneens positief. Hierdoor wordt de droogtijd in vergelijking met gewoon beton gevoelig ingekort”, besloot het N-VA raadslid.

