De Bloemenmarkt in Lochristi kreeg dit jaar een officieuze maar poëtische start. Op de vooravond van het evenement werd een nieuw gedicht van cultuurlaureaat Evarist Ganzelever onthuld. Morgen, zaterdag 18 april, is er dan 10 tot 18 uur de Bloemenmarkt. Ook zaal De Blomme is morgen open en verrast bezoekers met een presentje.

Cultuurlaureaten eindelijk in de schijnwerpers
Sinds de invoering van het vernieuwde concept “Cultuurlaureaat” in 2020 wilde de cultuurraad de winnaars meer zichtbaarheid geven. Dat bleek in de praktijk minder evident en eind 2025 werd daarop een aparte werkgroep opgericht. Die ging meteen voortvarend aan de slag om alvast de actuele cultuurlaureaten Evarist Ganzelever en Obe Vermeulen beter in beeld te brengen.
De resultaten lieten niet op zich wachten. In het maartnummer van het gemeentelijk infomagazine In Lochristi verscheen al het “Dorpskomgedicht” van Ganzelever, vergezeld van een sfeervolle foto van Beervelde-Dorp. Ook in de komende edities zullen nog een drtietal gedichten van de cultuurlaureaat te lezen zijn. Daarnaast werden er bladwijzers verspreid met ludieke en persoonlijke boodschappen van zijn hand, speciaal voor boekenliefhebbers.
Ook Obe Vermeulen kwam, dankzij Podium9080, aan bod en hij bracht op Paaszaterdag drie uitverkochte voorstellingen van zijn productie “Van de AARDE naar de MAAN”.

“Gebed tot een bloem” siert het dorpsbeeld
Voor de Bloemenmarkt van Lochristi, traditioneel op de derde zaterdag van april, schreef Ganzelever een nieuw gedicht: “Gebed tot een bloem”. Zoals vaak in zijn werk, staat de bloem symbool voor meer dan wat ze op het eerste gezicht lijkt. Het gedicht werd in opvallend rood gedrukt op twee grote banners, die een prominente plaats kregen op de gevels van het voormalige winkelpand ’t Lang Leven, op de hoek van de Dekenijstraat en de N70.
Tijdens een korte plechtigheid eerder deze avond werden de banners onthuld in aanwezigheid van schepenen Hilde Baele en Frederic Droesbeke, een delegatie van de cultuurraad en uiteraard de dichter zelf.

Evarist Ganzelever over zijn gedicht
Evarist Ganzelever lichtte zijn gedicht toe met zijn kenmerkende ironie:
“Al dat aandachttrekkende rood! Ik zal misschien mensen teleurstellen, maar dit gebouw wordt geen bordeel. Al is het principe hetzelfde: wie niet schreeuwt, wordt niet gehoord, laat staan gelezen.”
Hij benadrukte ook hoe poëzie het vaak moeilijk heeft om een breed publiek te bereiken. “Poëzie blijft als kunstvorm nog steeds het zwakke broertje bij het brede publiek. Op gedenkprentjes na – de kerk is hier vlakbij – blijft deze woordkunst grotendeels afwezig. Maar zie: hier bloeien woorden open en komen ze tot op de schoot van de passant, die er zelfs het hoekje niet voor hoeft om te gaan.”

Metaforen
Het is niet de eerste keer dat Ganzelever zich door “bloemen” laat inspireren.
“Een bloemengedicht, niet nieuw voor mij: ik schreef er veertig jaar geleden al over, jong, mooi en nog wat dingen zijnde. Intussen is mijn woordenschat wat uitgebreid, kleed ik mijn werk aan met metaforen, maar de echo van weleer is gebleven. Om het vingertje te vermijden, hebben we alvast een schone bloem toegevoegd onderaan het gedicht.”

De dichter bedankte tot slot de werkgroep en alle betrokkenen voor het blijvende vertrouwen en de realisatie van dit project.
De banner langs de N70 zal nog even blijven hangen, het exemplaar op de gevel in de Dekenijstraat wordt na de Bloemenmarkt gerecupereerd voor een ander evenement.

Bloemenmarkt voor jong en oud
De eigenlijke Bloemenmarkt vindt morgen, zaterdag 18 april, plaats van 10 tot 18 uur op de marktzone tussen Dorp-West 30 en Dorp-Oost 35. Bezoekers kunnen er terecht voor een uitgebreid aanbod aan bloemen, planten en met heel wat streek- en hoeveproducten.
Ook aan de kinderen is gedacht. Tussen 14 en 17 uur is er animatie voorzien. Bovendien kunnen ze deelnemen aan een kleurwedstrijd. Het volstaat een tekening te downloaden (hier klikken), in te kleuren en morgen af te geven aan Jeugdhuis Lodejo (Dorp-Oost 1). In ruil voor hun tekening krijgen ze een verrassing.
Daarnaast maken ook volwassen bezoekers kans op prijzen. Marktkramers schonken elk drie geschenken, die op het einde van de dag worden verloot onder het publiek. Drie gelukkigen worden persoonlijk opgebeld en letterlijk “in de bloemetjes gezet”.

Zonnebloemenactie in zaal De Blomme
Ook zaal De Blomme opent opnieuw haar deuren tijdens de Bloemenmarkt. Na het succes van vorig jaar – toen bezoekers een mini-begonia mee naar huis kregen – kiest men dit jaar voor zonnebloemen.
Dit jaar krijgt elke bezoeker krijgt een zakje zonnebloemzaad mee naar huis. Te planten tussen april en juni, bij grote voorkeur tegen een muur of een schutting, en met een beetje geluk heb je van juli tot oktober een joekel van een plant die tot meer dan twee meter hoog wordt.
Het team van De Blomme roept deelnemers op om hun resultaat vast te leggen op foto. “We verzamelen de beelden en tonen ze later in de zaal,” vertelt Patricia Van De Weghe. “Misschien voorzien we zelfs prijzen voor de hoogste zonnebloem, de grootste bloem of de meest originele foto.”
Meer details volgen via de Facebookpagina van zaal De Blomme, met als doel de prijsuitreiking te doen tijdens de oktoberkermis.

