Regenboogvlag aan het gemeentehuis voor IDAHOT

17 mei is de Internationale Dag tegen Holebi-, Transfobie, beter bekend als IDAHOT. Naar aanleiding daarvan wappert sinds enkele dagen de regenboogvlag aan het gemeentehuis.

De vlag is wereldwijd hét symbool van de LGBTQIA+-gemeenschap, maar staat tegelijk ook voor diversiteit, respect en verdraagzaamheid. Met dit duidelijke signaal wil de gemeente tonen dat iedereen welkom is en zichzelf moet kunnen zijn.

De keuze voor 17 mei is niet toevallig. Op die dag in 1990 schrapte de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) homoseksualiteit officieel uit de lijst van geestesziekten. Sindsdien groeide 17 mei uit tot een internationale actiedag tegen discriminatie en geweld tegenover holebi’s, transgender- en intersekse personen.

Hoewel de voorbije decennia belangrijke stappen vooruit werden gezet, blijven veel mensen uit de LGBTQIA+-gemeenschap vandaag nog steeds geconfronteerd worden met vooroordelen, uitsluiting en zelfs geweld. Daarom blijft zichtbaarheid belangrijk. De regenboogvlag aan het gemeentehuis is meer dan een kleurrijk symbool: ze staat voor solidariteit, verbondenheid en het recht om vrij en zonder angst jezelf te zijn.

Een vlag met geschiedenis

De regenboogvlag kent een lange geschiedenis. Al in de 16de eeuw werd tijdens de Duitse Boerenoorlog een regenboogvlag gebruikt als symbool van hoop en verbondenheid. Ook bij verschillende Zuid-Amerikaanse inheemse volkeren bestond eeuwen geleden al de zogenaamde wiphala, een vlag met regenboogkleuren.

De moderne regenboogvlag voor de homobeweging werd ontworpen door de Amerikaanse kunstenaar Gilbert Baker uit San Francisco.

Nog steeds noodzakelijk

Dat de strijd voor gelijke rechten nog niet voorbij is, blijkt ook internationaal. In veel landen staan de rechten van LGBTQIA+-personen steeds meer onder druk.

Gisteren vond in Brussel de 30ste editie van de Brussels Pride plaats. Wat in 1996 begon als een optocht met ongeveer 5.000 toeschouwers, groeide uit tot een evenement ondertussen meer dan honderdduizend mensen samenbrengt. Ondanks het mindere weer werden ook dit jaar opnieuw grote aantallen bezoekers verwacht.

De voorbije dertig jaar werd heel wat vooruitgang geboekt, onder meer op het vlak van huwelijk, adoptie, transgenderwetgeving en maatschappelijke aanvaarding. Toch is blijvende aandacht nodig.

Scroll naar boven