Nu de werken op de N70 aan het op- en afrittencomplex met de R4 afgewerkt zijn wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) verder werk maken van de heraanleg van de N70 tussen de Braamstraat en de (verlegde) Driesselstraat. De studie rond de volledige vernieuwing van de N70 op dit traject is nagenoeg afgerond. De gemeentelijke commissie mobiliteit kreeg de resultaten van het 15de werkoverleg te zien.
De verhoging van de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers staat centraal bij dit project, al gaat de bijzondere aandacht uit naar de zwakke weggebruikers. Ook de vlotte doorstroming van het openbaar vervoer is een van de prioriteiten en de aanleg van een nieuw wegdek wordt voorzien.

De nieuwe (nog steeds voorlopige) plannen die de mobiliteitscommissie te zien kreeg, laten een ingrijpende verandering zien in vergelijking met de huidige situatie op de N70. Er komt een afzonderlijk fietspad aan beide zijden en is er ook een dubbele busbaan voorzien die het openbaar vervoer een vrijgeleide moet geven. Deze afzonderlijk busbaan is noodzakelijk, want uit verschillende analyses blijkt de doorstroming van het busverkeer veel te laag, waardoor de doelstellingen van het Openbaar Vervoersplan niet worden gehaald. Een groene middenberm, waar mogelijk met bomen, zal een scheiding maken tussen beide rijrichtingen. Op die manier wordt de volledige breedte van de huidige N70 benut. Deze keuze zorgt er wel voor dat er langs de N70 parkeerplaatsen moeten sneuvelen

Enkel rechtsaf
AWV wil over het ganse traject – waar een snelheidsregime van 50 km/u zal gelden – drie rotondes bouwen, een aan de Braamstraat, een aan de Palingstraat en een aan de verlegde Driesselstraat (een project dat past in de ontwikkeling van het bedrijventerrein R4 Oostakker Noord, waarbij de Driesselstraat een 250 meter oostwaarts wordt gelegd in vergelijking met de huidige situatie). Alle andere wegen op het traject die uitkomen op de N70 (Sparrenlaan, Doornikstraat, Lichtelarestraat, Begonialaan en Azalealaan) zullen geen linksafbeweging meer kunnen maken. Het verkeer wordt verplicht naar rechts gedwongen en zou via een van de rotondes de nodige richting kunnen nemen. Deze ingreep is eveneens ingegeven door veiligheidsoverwegingen. Uit de ongevallencijfers blijkt dat heel wat ongevallen op de N70 een gevolg zijn van het oversteken van de weg. Een precieze aanvangsdatum van de werken is er nog lang niet. De plannen moeten nu geconcretiseerd worden en zullen ook nog aan een openbaar onderzoek worden onderworpen
