We hebben het over het blonde speciaal biertje waarmee de oud-leiding KSA Wachtebeke, de Neots, stilaan onze contreien aan het veroveren zijn.
Bij ons aan tafel zitten Frede De Witte, Stijn Dierick en Wim Van Hoecke, mede-initiatiefnemers en drijvende krachten achter dit inmiddels mooie verhaal. Maar laten we beginnen bij het begin.

We vermoeden dat het idee om een biertje te brouwen is ontstaan aan de toog?
Wim: “Eigenlijk niet. Het idee kwam tijdens een vergadering van de oud-leiding in 2018. We wilden ons eigen biertje – een drinkbiertje – omdat we allemaal graag een pintje lusten. Na een blinde proeverij van een tiental bieren kwamen we, met onze smaakvoorkeuren, terecht bij de kleine brouwerij Broers in Overslag. De blonde van La Trappe benaderde het dichtst wat we in gedachten hadden als basis voor ons eigen bier.”
Hadden jullie enige vakkennis, of spraken we eerder van pure passie?
Frede:“Eén van de werkgroepleden heeft bij De Proefbrouwerij in Hijfte gewerkt en kon ons een beetje bijsturen om de perfecte smaakbalans te vinden. Dat leidde in 2019 tot onze eerste 500 liter, waarvan de oud-leiding de grootste afnemer was. Later dat jaar gingen we al naar 1000 liter. Die voorraad ging vlot over de toog bij onze 40 leden en sympathisanten. Ook onze deelname aan de kerstmarkt speelde hierin een rol. Doorlopend analyseren en bijsturen zorgde ervoor dat de smaak van ons bier evolueerde tot wat het vandaag is.”

Intussen is Mutten meer geworden dan enkel een drankje voor bij het kampvuur?
Stijn en Wim: “In 2023 kregen we de kans om samen te werken met De Proefbrouwerij. De viering van 100 jaar KSA Wachtebeke vormde een springplank naar een grotere afzetmarkt. De Wabeekse drankencentrale Prik&Tik pikte ons biertje op, en daarmee ging de markt open. Met een alcoholpercentage van 6% is het een allemansvriend. Mutten valt in de lagere prijsklasse, maar blijft een kwaliteitsbier. Onze bedoeling is niet om er rijk van te worden. We zijn een feitelijke vereniging (FV) en investeren wat we verdienen terug in merchandising en marketing. Ons hoofddoel is plezier maken en mensen laten genieten. Als ze opnieuw naar ons bier vragen, weten we dat we goed bezig zijn.”
Was “Mutten” meteen de gekozen naam?
Wim:“Oorspronkelijk wilden we ons bier ‘Stierke’ noemen, naar het logo van onze lokale KSA-afdeling. Die naam bleek al in gebruik. Uiteindelijk kozen we voor “Mutten”, wat dankzij onze slogan “Voor kalvers met stierenkloten” goed bleef hangen. Het is een knipoog naar het ondeugende, en zelfs in West-Vlaanderen weten ze wat een mutten betekent!”

En nu is Mutten ook in Lochristi verkrijgbaar?
Frede:“Met 25 verkooppunten verspreid over de regio zijn we al heel goed vertegenwoordigd. In Lochristi vind je ons bijvoorbeeld bij drankencentrale De Clercq, maar ook aan de toog bij zaken zoals De Damhoeve, Uytcafé, Jeugdhuis Lodejo en De Beeste. Zelfs over de grens, in Zuiddorpe en Westdorpe (NL), wordt onze godendrank gesmaakt. Onze droom is dat Mutten tegen volgende zomer op elk terras in Lochristi te verkrijgen is. Het is echt een biertje van de korte keten. Proef het, en je vraagt meteen nog eentje!”
Meer info: www.neots.be

Foto’s © Bennie Vanderpiete

