Lochristi vernieuwt buitenschoolse opvang vanaf september 2027 – Vooruit Plus reageert scherp

Het Lokaal Bestuur Lochristi zet een belangrijke stap in de verdere uitbouw van de buitenschoolse opvang. Vanaf het schooljaar 2027-2028 zal de gemeente de buitenschoolse opvang organiseren met een externe partner op de scholen zelf.

Vandaag staat de gemeentelijke dienst het Meykevertje in deelgemeente Wachtebeke in voor de buitenschoolse opvang. In Beervelde, Lochristi, Zaffelare en Zeveneken vangt een externe partner de kinderen op buiten de schooluren. De gemeente gaat dus nu via een publieke marktbevraging op zoek naar een, mogelijks nieuwe, externe partner. Deze partner zal instaan voor de organisatie van de opvang op schoollocaties, binnen het kwaliteitskader van het lokaal bestuur. De gemeente blijft verantwoordelijk voor het uittekenen van het beleid, de opvolging en de kwaliteitsbewaking.

Schepen Rita De Vylder bezocht in februari 2025 BKO ’t Meykevertje

Overgangsjaar

In een overgangsperiode van 1 september 2026 tot en met 31 augustus 2027 werkt het bestuur nog verder met de huidige organisatie. Vanaf 1 september 2027 wordt de buitenschoolse opvang georganiseerd via een externe partner.

Op termijn wordt de opvang maximaal naar de schoolomgevingen gebracht. Zo worden scholen nog nadrukkelijker partners in het verhaal en ontstaat een vertrouwde omgeving voor kinderen met korte afstanden en duidelijke structureren. „Op die manier bouwen we aan een sterk netwerk van opvang en activiteiten waarin kinderen zich veilig en geborgen voelen“, aldus schepen van Buitenschoolse opvang Rita De Vylder.

Traject voor huidige medewerkers

We zijn ons bewust dat deze hervorming ook impact heeft op onze medewerkers. Voor het huidige personeel van BKO het Meykevertje wordt momenteel bekeken wat de mogelijkheden zijn. We zetten in op een zorgvuldig en transparant traject, met respect voor de opgebouwde expertise van medewerkers. Bij eventuele verdere beslissingen zullen alle betrokkenen tijdig en correct worden geïnformeerd.’, zegt schepen van Personeel Hilde Baele.

De hervorming kadert volgens het gemeentebestuur binnen het Vlaamse BOA-decreet (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten). Deze wetgeving geeft lokale besturen de regierol om een kwaliteitsvol, toegankelijk en afgestemd aanbod te organiseren voor alle kinderen.

Vooruit Plus reageert alvast scherp op dit nieuws. Fractieleider Wouter Vanloot: “Het nieuws over het einde van ’t Meykevertje in zijn huidige vorm komt hard aan, maar een verrassing is het helaas niet. Al in januari, maart, september én december van vorig jaar trok Vooruit Plus aan de alarmbel, maar we botsten telkens op een muur van onduidelijkheid. Vandaag zien we de bittere realiteit: terwijl het bestuur 2 miljoen euro uittrekt voor een project als de ‘Groene Long’, wordt er bezuinigd op de dagelijkse zorg voor onze kinderen. Voor ons is het onbegrijpelijk dat stenen voorrang krijgen op mensen. Wij laten het personeel en de jonge gezinnen niet in de kou staan,” aldus Vanloot. “Omdat zij het verdienen om als eerste gehoord te worden, gaan wij nu eerst in overleg met de vakbonden en de betrokkenen op de werkvloer.”

Scroll naar boven