Kerstmarkt Lochristi: er viel heel wat te beleven!

De weergoden waren de 34ste Kerstmarkt van Lochristi gunstig gezind. Er heerste een gezellige drukte, de Kerstman en Kerstvrouw hadden hun handen vol en de optredens konden op heel wat bijval rekenen.

De kerstmarkt was nauwelijks een kwartiertje open of er heerste al een gezellige drukte in het centrum van het dorp en in de Dekenijstraat. “Hey hallo, hoe is het ermee” was zowat de meest gehoorde zin. Want bovenal blijft de kerstmarkt vooral een sociaal gebeuren.

De organisatie had er ook deze keer voor gekozen om het aantal eet- en drankstanden te beperken, al leken ze ons toch talrijker dan vorig jaar. Die aanpak zorgde ervoor dat er toch een grote verscheidenheid was in het aanbod.

Uiteraard heel wat ondernemers, al dan niet in bijberoep, uit Lochristi. Van chocolade over Natural  Born Buffalo kledij voor baby’s tot handtassen of wagens. Je kon het gisteren allemaal vinden op de Lootse Kerstmarkt.

Maar ook de ondernemers uit onze buurgemeenten waren prominent aanwezig. Het echtpaar Lien en Jori uit Desteldonk verzorgden al een 8-tal jaren – in zelfstandig bijberoep – catering bij klanten. “Wij gingen altijd naar de mensen en besloten om het geweer eens van schouder te veranderen” vertelde Lien aan Lo Actueel. “We kochten een bus en bouwden die om tot een mobiele tearoom. Daarmee trekken we sinds vorige zomer naar evenementen en markten. En nu komen de mensen naar ons”.  
Hun tearoom Lien Back draaide op volle toeren en heel wat bezoekers proefden van hun homemade gebak en pannenkoeken. Je was er uiteraard ook welkom voor en koffie, een biertje of een lekker cocktail of mocktail.

De prijs voor de mooiste stand mocht – wat ons betreft – naar Liesbet en Sofia van Marcus Spurway gaan. Zij boden niet enkel parfums, geurkaarsen en -stokjes en geursprays aan, maar je kan hen ook boeken voor een geuratelier thuis.

Voor een gratis stukje cake of snoepje kon je terecht op de stand van het Witgele Kruis. Zij maakten van de kerstmarkt gebruik om meer bekendheid te krijgen en mensen te informeren over hun dienstverlening.

OOOC Luein verkocht dan weer haakwerk – o.m. kaarsenhoudertjes en sleutelhangers – om zo de kas te spijzen voor hun broodnodige projecten, o.m. de vernieuwing van de douches en de badkamer van het centrum. Die zijn bijna 30 jaar oud en aan vernieuwing toe.

Ook heel wat wijkcomités waren aanwezig op de Kerstmarkt. Paardenworst kon je krijgen bij wijk Kapelleken, voor lekkere drankjes kon je terecht bij het comité van de Dorpsstraat en aan de stand van Lobos werd Bosbier geschonken.

De Kerstman was ook dit jaar te vinden op de stand van Rotary Laarne-Lochristi. De kindjes konden er een tekening afgeven of inkleuren en inruilen voor een jeton voor een pannenkoek of chocomelk.

Kerstvrouw Carine Stevens en Clown Fanny mengden zich onder de bezoekers om de kinderen te vermaken of iets lekkers aan te bieden.

In het portaal van de Sint-Niklaaskerk werd wortelsoep aan de man (en de vrouw) gebracht. Een tas lekkere soep in ruil voor een kleine gift ten voordele van welzijnszorg. Een hartverwarmende actie.
Voor het altaar was er “Night fever”, waarbij bezoekers uitgenodigd werden om een kaarsje aan te steken en zo het lichttapijt voor het altaar te laten groeien.

 Aan het podium – op de parking tussen de Dekenij en de politie – was er heel wat belangstelling voro de optredens. ‘SK BAM bracht sfeervolle kerstliederen, het kwintet Saar en co maakte indruk met covers van goede pop-en rocknumers en Barnley zorgde voor een ingetogen afsluiter.

Maar het waren vooral de jeugdige dansertjes – allemaal met kerstmuts – van Flik-Flak die op heel wat bijval konden rekenen. Drie keer brachten ze hun FlashMob voor de ingang van de kerk en oogstten daarmee heel wat applaus.  

Radio VROB stond in voor de technische ondersteuning voor de optredens en zorgde voor de aankondigingen en de muzikale omkadering van de kerstmarkt. Ook aanwezig op de stand van VROB, het duo No-Bless (Geoffrey de Herckenrode uit Beervelde en Jo Claus uit Kalken). Zij schreven het nummer ‘Vlammen tegen Eenzaamheid’.

 Dat is vanaf vandaag ook te beluisteren op spotify en hun actie is ook te vinden op we website van de Warmste week (hier klikken https://dewarmsteweek.be/acties/no-bless) waar je ook een gift kan doen. De volledige opbrengst van het nummer schenken ze trouwens aan De Warmste Week. Ook Marina Wally trad niet op, maar maakte wel even tijd voor een “radiopraatje” met Mike Van Vooren.

Fotoreeks
Naar goede gewoonte krijgt u van ons ook een mooie en uitgebreide fotoreeks.
Klikken op het FB-logo om de reeks te openen. De fotoreeks vindt u ook op de Facebookpagina van Lo Actueel.

Scroll naar boven