Judoclub Hokkaido Lochristi schittert op tornooi in Mallorca

Judoclub Hokkaido Lochristi trok het voorbije weekend naar het internationale Renshinkan-tornooi op Mallorca. Dit jaar met slechts 4 judoka’s, maar allen behaalden daar een medaille.  

Afgelopen weekend vond in Mallorca de 33ste editie van het Renshikan toernooi plaats. Hokkaido Lochristi is al jaren goed bevriend met de Mallorcaanse judoclub en de deelname aan het toernooi is een vaste afspraak op de clubagenda. De twee coaches, Erik en Svea, trokken met 4 judoka’s naar het Spaanse eiland.

Na de inschrijving en de weging trok de Lootse delegatie samen uit eten. Vanaf 14 uur verzamelden judoka’s, coaches en supporters zich in de sportzaal. Tijdens de opwarming zorgde een live rockband voor de nodige sfeer. Omstreeks 15 uur ging het tornooi dan officieel van start met de voorstelling van de judoka’s en scheidsrechters, waarna de kampen elkaar snel opvolgden.

Ellis Focquaert mocht als eerste judoka van de club op de tatami, in de categorie U15 -52 kg. Ellis kreeg het niet cadeau en moest onder meer een spannende strijd aangaan met een sterke Luxemburgse tegenstander. Toch bleef ze geconcentreerd en vastberaden. Met knap judo wist zij al haar kampen te winnen en verdiend het goud binnen te halen.

Daarna was het de beurt aan Kato Gorleer in de categorie U15 -57 kg. Kato behaalde vorig jaar al goud en bewees ook dit jaar opnieuw haar klasse. Met technisch sterk en aantrekkelijk judo slaagde zij erin haar titel te verlengen en opnieuw de gouden medaille mee naar huis te nemen.

Bij de U18 -71 kg kwam Arne Claeys als derde in actie. In zijn eerste kamp werkte Arne te statisch en vertrouwde hij vooral op kracht, waardoor zijn tegenstander de overwinning kon behalen. Een verlenging van zijn titel leek daardoor buiten bereik. De beide coaches stuurden hem onmiddellijk bij en benadrukten het belang van techniek en snelheid. Arne nam die raad ter harte, hervond zijn vertrouwen en won vervolgens zijn resterende kampen. Dat leverde hem uiteindelijk een mooie bronzen medaille op.

Als laatste mocht Kobe Van Acker aantreden in de categorie U18 -66 kg. Zijn tegenstanders waren zeker niet te onderschatten, maar Kobe bleef uiterst geconcentreerd en werkte een sterk parcours af. Hoewel hij moest buigen voor de latere winnaar van de reeks, behaalde hij alsnog een knappe derde plaats en eveneens brons.

Met twee gouden en twee bronzen medailles kan Judoclub Hokkaido Lochristi terugblikken op een bijzonder succesvol weekend in Mallorca. Naast de sportieve prestaties was het tornooi ook een mooie ervaring vol ontmoeting, sfeer en teamgeest.

Scroll naar boven