Het is één van de vijftig getuigenissen op de tentoonstelling Autisme in Beeld, die momenteel loopt in Cultuurhuis Safarken in Wachtebeke.
“Mijn autisme is zeer regelmatig een gevangenis. En dit als ik elke dag twee uur moet ‘uitzitten’ om te bekomen van de dag”, aldus Karl (61). “Dat is niks doen, proberen tot rust te komen, proberen te slapen, weg van de wereld en iedereen.”

In een beeldengalerij geven mensen met autisme op A3-posters een unieke inkijk in hun hoofd en in hoe zij de wereld en zichzelf ervaren. Zoals Lore (11): “Ik ervaar de wereld als één grote warboel in mijn hoofd. Andere kinderen van mijn leeftijd (zonder ASS) hebben daar minder last van. Ik ben niet ZIEK, maar ik ben gewoon wie ik ben.” Je kind, buurman of collega: in Vlaanderen leven ongeveer 45.000 mensen met autisme, een spectrumstoornis. Hun belevingswereld is intens en persoonlijk, maar we lezen en zien ook een creativiteit waar menig kunstenaar jaloers op zou zijn. Deze expo biedt dan ook een platform waar hun individuele ervaringen visueel tot leven komen. En laat dit nu net de brug zijn die de kloof tussen begrip en onbegrip helpt overbruggen.

De tentoonstelling was ondertussen al op meer dan 60 locaties te zien, tijdelijk of vast, en kreeg telkens veel positieve reacties.
Vrij te bezoeken tot 2 april 2026
Maandag: 9.00 – 12.00 uur en 14.00 – 17.00 uur
Dinsdag, woensdag en vrijdag: 9.00 – 12.00 uur
Donderdag gesloten.
Cultuurhuis Safarken Dr. Jules Persynplein 6, 9185 Lochristi


