D’en Hugo krijgt Sfeervelde muisstil op Wintervonken

Afgelopen zaterdag passeerde de Wase rapper “D’en Hugo” op Wintervonken in Sfeervelde. Zijn passage blijft zeker en vast nog even nazinderen bij het publiek.

Het concept Wintervonken is u ondertussen wellicht reeds bekend. Dit initiatief van vzw SC Reinaert bestaat erin om jaarlijks tijdens de donkere maanden een reeks van 4 intieme concerten te organiseren. De opbrengst gaat steeds naar een goed doel.

Dit jaar koos men ervoor om 4 artiesten te programmeren die in het verleden reeds te gast waren in Sfeervelde. In oktober kon u reeds van Goes & Goes genieten. Begin volgend jaar zijn “Coup de frein” en “ERLINE” nog te gast. De opbrengst gaat naar Lejo. Dit is “een vzw die kwetsbare jongeren versterkt” zo vertelt Lowie D’Haeseleer, jeugdopbouwwerker van Lejo te Lochristi voor D’en Hugo zijn set begint.

En dan neemt de rapper, die in het dagelijkse leven als “Tom De Rocker” door het leven gaat, plaats bij de micro en begint hij aan “De reis”. De temperatuur begint onmiddellijk te stijgen wanneer hij zijn dansmoves tijdens het refrein in de strijd gooit. Na het openingsnummer volgt er een kleine stripact wegens “te warm”. Derest van de set brengt D’en Hugo wijselijk in t-shirt.

Met weinig moeite palmt Tom zijn zeer uiteenlopende publiek in. Doorheen zijn straffe set schept hij als het ware een band met zijn publiek en dat is toch een discipline die niet elke artiest gegeven is. Voor deze woordkunstenaar pur sang kent de wereld van de bindteksten alvast geen geheimen.

D’en Hugo brengt zowel oudere als nieuwe nummers. “Beste buurman” is alvast een knap en veelbelovend staaltje rap. Het nummer bouwt zich langzaam maar zeker op en maakt de luisteraar steeds nieuwsgieriger naar “de gewoonte” van de buurman. Wanneer de ontknoping daar is, voel je de ontlading als het ware door de zaal golven. Bij zijn oudere nummer “Het moment” dat ietwat erotisch beladen is, kun je een speld horen vallen in het publiek.

Een grappig moment onstaat wanneer hij al rappend een selfie wil nemen met zijn publiek op de achtergrond maar zijn timer blijkt aan te staan. D’en Hugo zou D’en Hugo niet zijn mocht hij op zijn blooper niet onmiddellijk anticiperen met een mooi stukje improvisatie in het ritme van zijn nummer.

”Hey Anna”  schreef hij voor zijn dochtertje dat wel eens bang is. Op het einde hoor je een sample met haar stem. In “Maretak” maken we kennis met zijn zoontje “Max”  Ik hoef u wellicht niet meer uit te leggen dat zijn werk doorgaans autobiografisch is. D’en Hugo brengt zijn nummers recht uit het hart en windt geen doekjes om wat hij vertelt.

En dat wordt sterk gewaardeerd door de toeschouwer die helemaal voldaan is na afloop.

Wil u ook nog graag een Wintervonkenconcert meepikken?

Noteer dan 11 januari (Coup de frein) en 8 februari (ERLINE) in uw agenda en reserveer een plek via wintervonken@vzw-reinaert.be . Je betaalt € 10 voor een ticket.

Scroll naar boven