Onder de kerktoren van Zaffelare, na de Palmzondagsmis, werd Marc uitgewuifd door familie, vrienden en sympathisanten. Eerder vandaag, na de Palmzondagsmis, ging de voettocht van Marc Roland naar Santiago de Compostela van start. Hij werd, nota bene op zijn verjaardag, uitgewuifd door familie, vrienden en sympathisanten.
Er was veel volk in en rond de kerk waar Marc Roland na de zondagsmis de pelgrimszegen kreeg van pastoor Simoens. Vrienden, familie en sympathisanten wensten hem een “gelukkige verjaardag” én een “bon courage”, een “buen camino” of de middeleeuwse pelgrimsgroet “ultreïa”. Vanaf hier start Marc zijn pelgrimstocht.

Gilbert van Okra las een reeks luchtige en inspirerende aanmoedigingen op rijm voor ; van Carine kreeg Marc een -nu nog- hagelwit t-shirt met de tekst “Metvertrouwen ; stap na stap” en Okra-TV was ook present voor een reportage op hun kanaal.

Een week geleden zaten we een paar uur rustig samen met Marc en Marianne rond de tafel voor het interview van Lo Actueel. We luisterden naar de plannen en vulden ze aan met onze herinneringen van de identieke pelgrimstocht die we precies 14 jaar geleden startten. Dat “niet het verlaten, maar het achterlaten het moeilijkst is” weten Marc en Marianne uit ervaring.

Maar deze voormiddag was het nog een overweldigende drukte. Opa Marc en kleinzoon Mauro leggen vandaag samen de eerste etappe tot Nazareth af. Vanaf daar zal het veel rustiger worden. Geen blog bijhouden, wel een dagboek want “Onderweg is het voor mij”, zei onze pelgrim daarover. Groot gelijk Marc!



