Camera’s moeten ook de komende drie jaar sluikstorters ontmoedigen

Lochristi zal ook de komende drie jaar gebruik maken van camera’s om sluikstorters te betrappen. De gemeenteraad keurde een verlenging van dit cameraproject van IDM goed.

Schepen voor Netheid en Afvalbeheer Piet Penneman (Anders) lichtte tijdens de gemeenteraad – op maandag 18 mei – het probleem van sluikstorten toe aan de hand van recente cijfers. In Lochristi werden het voorbije jaar 298 meldingen geregistreerd. Daarbij nuanceerde hij wel dat het onderscheid tussen sluikstorten en zwerfvuil in de praktijk niet altijd duidelijk is. Binnen de IDM gemeenten, waar ook Lokeren, Zele en Zelzate deel vanuit maken, is dit een laag cijfers. Vooral Lokeren heeft binnen IDM te kampen met een groot aantal sluikstorten

Vorige week in de Lichtelarestraat, t.h.v. het kruispunt met de Beukendreef

Uit de cijfers van IDM blijkt dat lachgasflessen in de gemeente relatief weinig voorkomen tussen het materiaal dat sluikstorters achterlaten. Met 20 stuks in 2025 scoort Lochristi opvallend lager dan Lokeren waar vorig jaar 515 flessen werden gevonden. „Dit grote verschil is mogelijks te verklaren in het meldingsgedrag tussen de gemeenten binnen IDM. In Lokeren en Zele zijn het vooral gemeenschapswachten die overtredingen signaleren, terwijl in Lochristi vooral inwoners melding maken via de zogenoemde groene lijn“, verduidelijkte Penneman.

De meldingen van sluikstorten hebben meestal betrekking op achtergelaten vuilniszakken. Daarnaast gaat het geregeld om grofvuil of afval dat wordt gedumpt in de omgeving van de glasbollen. Ook naast volle openbare vuilnisbakken wordt vaak afval achtergelaten.

In Lochristi zijn er enkele hotspots waar opvallend meer afval wordt gedumpt. De grootste probleemzones bevinden zich in de Bosdreef, Zaffelare-Dorp, Dorp-Oost, de Oude Veldstraat en de Pauwstraat.

Camera in de Bosdreef

Camera’s

In de aanpak van sluikstorten spelen camera’s een belangrijke rol. „Met camerabeelden kunnen we ongeveer 75 procent van de overtreders identificeren. Wanneer we enkel het afval onderzoeken, lukt dat slechts in 25 procent van de gevallen”, verklaarde Penneman op basis van de beschikbare cijfers.

De gemeente en IDM willen het gebruik van camera’s daarom verder optimaliseren. Sommige camera’s zijn duidelijk zichtbaar opgesteld, terwijl andere discreet geïntegreerd zijn in het straatmeubilair. De beelden worden systematisch gecontroleerd, maar volgens de schepen is vooral het ontradende effect van belang.

Op de raadszitting werd dan ook een verlenging van het cameraproject van IDM unaniem goedgekeurd voor een periode van drie jaar

Scroll naar boven