Gemeenteraad neemt motie aan voor investeringen vergroening bij Arcelor Mittal

Op vraag van de fractie Groen/Vooruit heeft de gemeenteraad van Lochristi een motie aangenomen als oproep aan de Europese, Belgische en Vlaamse overheden en ArcelorMittal zelf, om onze industrie eerlijke kansen te geven tegenover bedrijven die massale staatssubsidies krijgen en veel minder aandacht hebben voor het leefmilieu.

Op de ondernemingsraad van 14 november kregen de vakbonden te horen dat de vooropgestelde miljardeninvestering in de vergroening van ArcelorMittal Gent niet doorgaat zoals gepland. Dit zorgde meteen voor heel wat onrust. De vergroening van AM Gent is immers cruciaal om de toekomst van de staalindustrie in ons land veilig te stellen.

In 2021 kondigde de top van ArcelorMittal en de Vlaamse en Federale regering nog aan meer dan een miljard euro te investeren, waardoor AM Gent vanaf 2030 haar CO₂-uitstoot met 3,9 miljoen ton per jaar zou kunnen verminderen.

“ArcelorMittal Gent staat voor een cruciale beslissing over een miljardeninvestering in nieuwe, groenere infrastructuur, waaronder een DRI-installatie en elektrische hoogovens, die essentieel zijn voor de klimaatambities en de toekomst van de Gentse site en de werknemers die er tewerkgesteld zijn”, verduidelijkte Hilde Van Laere op de gemeenteraad, die hiermee het belang van het bedrijf in de regionale tewerkstelling benadrukte. “De investeringsbeslissing bij ArcelorMittal hangt af van drie essentiële elementen: de beschikbaarheid van voldoende en betaalbare energie, een investeringsvriendelijk Europees industriebeleid en de beteugeling van goedkope staalimport uit niet-EU landen”.

Van Laere deed dan ook een algemene oproep aan de overheden en ArcelorMittal zelf, om onze industrie eerlijke kansen te geven tegenover bedrijven die massale staatssubsidies krijgen en veel minder aandacht hebben voor het leefmilieu.

De motie werd ondersteund door de gemeenteraad. “Deze is de moeite waard om te onderschrijven”, zei burgemeester Yves Deswaene Wij willen de staalindustrie hier houden, zeker als ze de duurzame investeringen wil uitvoeren. Het is een klein steentje dat wij hiermee bijdragen”.

Dirk Van Nieuwerburgh (cd&v) zag in ArcelorMittal een van de topbedrijven inzake staaltechnologie, maar ook een van de grootste vervuilers ons land. “Groene investeringen moeten kunnen doorgaan, vandaar dat ook wij deze motie ondersteunen”.

Ook N-VA steunde deze motie, maar liet niet na het energiebeleid van de Vivaldi-regering op de korrel te nemen, omdat die volgens hun de oorzaak is dat ons land de hoogste energieprijzen in Europa heeft. “Voor ArcelorMittal zal er zal meer nodig zijn dan het ondertekenen van een verklaring, we zullen ook een beleid moeten voeren dat dergelijk bedrijf toelaat hier te kunnen blijven”.

Daniël De Knijf kon zich wel vinden in de inhoud van de motie, maar onthield zich bij de stemming om ze ook te ondertekenen. “Wij hebben in het verleden verschillende moties ingediend, waarbij ik steeds de opmerking kreeg dat er enkel zuiver gemeentelijke moties bespreekbaar waren in de raad. Moties die geen gemeentelijke materie betroffen werden steevast verworpen, vandaar onze onthouding”.

Scroll naar boven