Bluesy Muloosy zette gisteren op Hoeksken Meivelling een punt achter een mooi verhaal

Wat in 2014 begon als een muzikaal initiatief van enkele enthousiaste ouders van leerlingen van de Muziekschool Lochristi, groeide uit tot een vaste waarde op tal van podia in en rond Lochristi. Gisteren nam Bluesy Muloosy afscheid met een allerlaatste optreden tijdens Hoeksken  Meivelling.

Projectweek Muziek in GBS Lochristi in maart 2016 (© Bennievdp)

Het idee voor de band ontstond tijdens een opendeurdag van de muziekschool in september 2014. Enkele papa’s van leerlingen wilden zelf leren improviseren en blues spelen en schreven zich samen met hun zonen in voor groepslessen bij leerkracht Brecht Adriaenssens. Dat improviseren bleek niet voor iedereen evident, waardoor de groep al snel overschakelde op vooraf door Brecht uitgeschreven nummers. Zo ontstond de eerste setlist van Bluesy Muloosy.

Projectweek Muziek in GBS Lochristi in maart 2016 (© Bennievdp)

De oorspronkelijke bezetting bestond uit Simon Dedeken (zang en mondharmonica), Chris Van der Schueren (tenorsax), Johan Schepens (trompet), Seppe Vermeulen (trompet), Peter Vermeulen (bugel, later tuba en pistontrombone), Joris Wouters (leadgitaar), Martijn Van Schaik (basgitaar), Steven De Roo (piano), Kristof Van Acker (drums) en Frederic Feys (baritonsax).

Lodejofeesten 2017 (© Bennievdp)

  Doorheen de jaren kende de band verschillende wissels en uitbreidingen. Mario Rasschaert kwam al snel de trompetsectie versterken, Ludo Vanderbruggen vervoegde de groep als tweede gitarist en ook zangeressen Aline Van Wassenhoven, Wienke Van Bouchaute en later Jorina Rahoens maakten deel uit van de bezetting. Verder sloten onder meer Kevin Doorakkers, Obe Vermeulen, Simon Maes en Simon Floré zich aan.

Optreden in het Feestpaleis in 2019 (© Bennievdp)

Voor het eerste optreden werd bijna een jaar gerepeteerd. Dat debuut volgde uiteindelijk op het Sint-Baafsplein tijdens de Gentse Feesten, als onderdeel van een voorstelling van de Muziekschool Lochristi. Nadien groeide Bluesy Muloosy uit tot een graag geziene liveband. In de topjaren speelde de groep zowat tien optredens per jaar. In totaal stond de band een zestigtal keren op het podium.

Gentse Feesten Korenmarkt 2022 (© Bennievdp)

Hoogtepunten waren er volgens de muzikanten meer dan genoeg. Ze denken met veel plezier terug aan optredens in het Feestpaleis in Beervelde (april 2019), de Patersholfeesten, de passages op de Gentse Feesten — zowel op het Sint-Baafsplein (2015) als op de Korenmarkt (2022) en uiteraard de passages op de wijkkermis van Hoeksken Meivelling. Qua sfeer en gezelligheid zal ons het optreden op het Yellow Summer Festival (eind augustus 2024) aan het Kollekasteel in Mariakerke steeds bijblijven. Brass Party speelde daar toen ook.

Gentse Feesten Korenmarkt 2022 (© Bennievdp)

Waarom de groep nu stopt? Niet door een gebrek aan goesting voor muziek, wel door de steeds grotere administratieve rompslomp. “We zijn zeer amateuristisch gestart, maar groeiden uit tot een semi-professionele band”, klinkt het bij de groep. De verplichte oprichting van een vzw, jaarrekeningen en alle bijkomende administratie, gecombineerd met toch wel een dalende vraag voor optredens, zijn uiteindelijk de aanleiding geweest”, klinkt het. Een aantal bandleden is ondertussen al actief in andere bands en waren ook al te zien. Zoals Brass Party, prominent aanwezig tijdens de Gentse Feesten, of Fur&Feather en De Roode Geyt tijdens VROB Large.

Yellow Summer Festival – augustus 2024 – Mariakerke (© Bluesy Muloosy)

Toch overheerst vooral dankbaarheid en nostalgie. “De fijne repetities en optredens, de nabesprekingen in café Reinaert en later Picasso, de muzikale discussies en zelfs de eeuwige zoektocht naar een nieuwe groepsnaam zullen we nooit vergeten.”

Fotoreeks allerlaatste optreden op Hoeksken Meivelling op 22 mei 2026 (© MDC Photography)

(Klikken op foto en dan verder navigeren met de pijltjes)

Scroll naar boven